Sabtu, 2 April 2011

Hakikat Sembahyang

Hakikat Sembahyang

1. Berdiri Betul (Qiam) - Melambangkan ALlah Yang Satu (Nafsi/Menafikan diri kepada ALlah)

2. Ruku` - Melambangkan Keagungan ALlah (Aku Mengagungkan dan Membesarkan ALlah)

3. Iktidal - Melambangkan kita rapat dengan ALlah. (Aku Menghormati ALlah)

4. a) Sujud 1 - Melambangkan ALlah Maha Tinggi (Aku menghina diri kepada ALlah.)
b) Sujud 2 - (Aku merendah diri kepada ALlah)

5. Duduk Antara 2 Sujud - Melambangkan kita hamba yg tidak memiliki apa-apa (Aku
memohon keampunan kepada ALlah)

6. Duduk Membaca Tahayyat - (Aku menyerah diri kepada ALlah)

7. a) Salam 1 - Aku meminta keizinan daripada ALlah. Selamatkan semua muslimin
muslimat,mukminin mukminat dan malaikat di sebelah kanan.
b) Salam 2 - Selamatkan semua muslimin muslimat,mukminin mukminat dan malaikat
sebelah kiri.


P/s: Hilangkan keakuan pada diri dan timbulkan perasaan pengabdian sebagai hamba yg hakiki kepadaNya dengan izinNya jua.

"Tiada daya kecuali pertolonganNya"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...